Kisah Raya Dulu vs Raya Sekarang

Salam semua rakan2 blogger…Salam Aidilfitri dari saya..Amacam suasana rayer tahun ni? Meriah? Seronok?
 
Rayer saya sama ngan rayer2 yang lepas…tapi tidak seindah rayer zaman kanak2 saya…Walaupun zaman dulu2 rayer tidak semewah sekarang tapi cukup bahagia…
 
Rayer zaman sekarang..takder lagi kanak2 berduyun2 datang ke rumah..punyalah berjanggut nak menunggu dorang ni datang…Sampai anak saya Qayyum buat soalan “Mama..xder orang nak rayer ker?”..Rayer zaman dolu2…orang belum siap mandi…dah ada yang bagi salam…pastu tak sampai setengah jam ada lagi yang datang…sampai x sempat nak basuh cawan…
 
Rayer zaman sekarang…budak2 lebih suker memerap kat rumah..tengok tv..main psp..main ps3….kalau nak berayer pun pergi ngan mak bapak..Mak bapak zaman sekarang pun bukanya nak bagi sangat anak2 dorang ni pi berayer…sebab takut…takut kena culik..zaman sekarang kan macam2 leh jadi…saya pun salah seorang dr mak bapak yang x benarkan anak2 saya berayer ngan kengkawan..dorang pun bukannyer nak pi berayer pun ngan kengkawan dorang..tak macam saya dulu…kumpul kengkawan reramai….saya masih ingat kengkawan yang konvoi berayer zaman kanak2 dulu…Lily, Linda, Ain, Adik, Yoyoi, Ayu, Nadia…..semua tu geng kampung Paya Jaras Dalam lah…start dari pagi round satu kampung…dah abih PJD…pi pulak Paya Jaras Tengah…sangat seronok kumpul duit rayer…dolu2 dapatpun paling banyak RM1…paling sikit RM0.20…yang penting konvoi jalan kaki tuuuu….
 
Rayer zaman sekarang tak boleh tak berani nak main mercun …bunga api jugak…kalau rayer zaman dolu2…tak kisah pun..sangat seronok…mainlah bunga api apapun..tarakk takut punyer…tapi rayer zaman sekarang..saya tak berapa syorkan anak2 saya main bunga api..tak condident dengan kebolehan dorang…kikikiki…sebenarnya Mama dia yang malas yang tunjuk skill…
 
Saya tidak mahu pupuskan amalan berkunjung kerumah orang untuk berayer…Saya tidak mahu pupuskan amalan membuat ketupat…walaupun hampir berbelas tahun saya belajar buat ketupat dari Abah saya..akhirnya saya berjaya jugak…ilmu itu yang harus saya turunkan pada anak2 saya nanti…
 
Hemmmmm…sangat indah rayer zaman kanak2 tahun 80an & 90an dulu…saper seangkatan rayer samer tahun ngan saya..mesti punyer raser yang sama ngan saya kan…..
 
Apapun…rayer sekarang sudah tidak semeriah rayer dolu2..kenapa?? Tepuk dada tanya selera…saya raser…kiter yang tidak menyemarakkan semangat rayer ni sebenarnya..cuba kiter buat balik cam zaman kiter kekanak dulu…opkos seronoklah…..
 
Akhir merepek meraban dari saya…Salam Aidilfitri buat semua rakan2 blogger…mana2 yang sentap..ampun maaf dari saya. Sesaper yang masih sentap ngan saya…saya maafkan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge