Pengemis Jalanan

Pernah tak korang jumpa pengemis atau peminta sedekah kat Malaysia ni..yang mana bila korang bagi derma dan mereka akan mengangkat tangan mendoakan kesejahteraan korang. Yang aku ingat aku tak pernah…bukan aku tidak pernah memberi derma..sudah acapkali tapi hanya dengan berkata terima kasih ataupun angguk kepada jek..

Pernah korang jumpa si pengemis atau peminta sedekah itu membaca doa untuk korang? Aku pernah…tapi bukan di Malaysia. Di Indonesia….memang di sana banyak pengemis..di shopping mall, di kaki lima, di tepi jalan, di celah-celah kesibukan lalu lintas pun ada..bak kata..dimana korang melangkah..disitu ada dorang ni.
Tapi kalau kat sana kena hati2 nak bagi derma..pasal kalau bagi sorang takut geng dia yang lain plak datang nak jugak..tak ke nayer korang plak…
Bila kita bagi duit kat dorang walaupun 1 ribu rupiah..dorang sangat suker..kalau kita bagi duit kertas lagi dorang tersenyum lebar…dorang akan tangan mendoakan kesejahteraan kiter dan dimurahkan rezeki pada kita. 
Antara pengemis yang ada di Bandung

korang boleh lihat diseluruh pelusuk manusia begini…
Alin Marlini : Tangan Yang Memberi Lebih Baik Dari Tangan Yang Menerima…………………….



1 thought on “Pengemis Jalanan”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge