Pokok Beras

Qayyum panggil pokok beras..hehehehehe…

Sepanjang perjalanan dari Sungai Buloh ke Tanjung Tualang. Kami akan melalui perjalanan sawah padi di sekitar Tanjung Karang, Sekinchan, Sungai Besar & jalan ke Tanjung Tualang. 
 
Orang paling excited adalah Qayyum. Maklumlah dia dah besar sikit dan sikap ingin tahu mulai ada pada dirinya. Macam Balqis..dia tak berapa nak heran sebab dah pernah tengok Pokok Beras kat Taman Cahaya Alam @ Bukit Cerakah.
 
Bila saya tanya : 
 
“Adik nak tengok Pokok Beras tak? Nak amik gambar (maklumlah..diakan susah nak berpossing)”. Dan jawapan positif darinya. Tapi selepas singgah Menara Condong Teluk Intan, Qayyum & Balqis tertidur. Bila sampai jek kat rumah Pakcik Kisman (abang abah saya)..terus tanya :
 
“Mana Pokok Beras? Kata nak amik gambar?” Kitaorang semua tersenyum. 
 
“Nanti balik kita singgah ye dik..hari panas nanti demam”. Sib baik Qayyum okay.
 

Pulang je dari beraya rumah pakcik dan sepupu saya, Encik Suami mencari port menarik nak landing. Carik sawah bendang yang jauh dari rumah orang. Nanti takut tuan bendang marah plak berpossing kat bendang depa.

Walau kami bukan asal dari bendang..tapi kami sukakannya. Alangkah indahnya jika kampung kami ada sawah bendang. Ada sesaper yang nak jadikan kami keluarga angkat? Dengan syarat anda mesti asal dari bendang…hehehehehehe…
 
Tengok wajah kedua-dua anak saya yang kelat-kelat tu…dorang tak sabar nak main tepi sawah tu..tapi saya paksa amik gambar dulu…^_^
Cantikkan…walaupun cuaca tak berapa panas..tak berapa sejuk..angin sepoi-sepoi bahasa gitu….tenang…
Orang tak pernah tengok pokok kelapa…siap pegang buah kelapa lagi…
Qayyum pun excited tengok pokok kelapa…
Tak berani nak masuk ke tengah-tengah bendang..takut tanah lembik…possing kat tepi jelah…
Senyuman manis dari Firhan Qayyum…
Anak menantu bersama Pak Mentua…giler possing. Ahakss!!!
Abah siap bawak benih padi..kunun-kunun nak tanam kat umah..tak taulah idup ke idak..
 
Atuk amik benih pokok…cucu plak amik padi yang dah luruh..nak tanam jugak..
Bercanda di tepian bendang…
Possing di bawah pokok kelapa…

Yang penting tahun ni kami beraya sambil menyinggah tempat bukan untuk orang beraya..^_^ Qayyum & Balqis pun gembira.

 

Alin Marlini : sungguh tidak mengetahui ada jugak geng blogger ada di sekitar Teluk Intan. Kalau tau mesti nak singgah…insyaAllah tahun hadapan Alin Marlini akan singgah rumah CEROI & NAJWA

24 thoughts on “Pokok Beras”

  1. La : nnt kita sama2 carik ek

    Cemomoi : hehehehe..possing maut ngalah anak dara..

    Top : Melaka dah maju…top tanamlah…

    Abah : tangkap jgn tak tangkap..possing harus sama tau

    Kak Kasih : oo..dekat jek..

    Kak Chik..tenang..

    Ya : ye ke…nanti kita roger2 tau..

    Norh : sejukkan mata

  2. Kak Ziana : hehehehe..possing maut

    Normi : best kalau ada kampung camtu..

    Kak Yan : kikkiki…ratu beras? okay gak tu..

    Sufia : possing tu harus..hehehe

    Ceroi : memang cantik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge