Percutian ke Ho Chi Minh (Part 2)

Hari Pertama, 28 Feb 2014

Ben Thanh Market

Aku kagum dengan penduduk Vietnam. Mereka begitu menjaga keterampilan semasa menunggang motorsikal. Semua bertutup. Tutup mulut dengan topeng mulut dan yang perempuan pulak kalau pakai skirt siap ada kain penutup di bahagian kaki lagi. Takut hitam kot. Tapi dari pandangan aku…orang Vietnam ni takde yang cun dan hensem sangat-sangat.

Sebelum berangkat ke Ho Chi Minh, aku ada buat beberapa research ngan blogger-blogger yang pernah ke Ho Chi Minh. Sebenarnya, macam-macam tempat menarik yang kita boleh pi especially tempat-tempat shopping yang di suggestkan….Tapi bila sampai sana…terpinga-pinga mana satu nak dituju. Maklumlah….masing-masing belum pernah ke sana. Aku memang dah siap print map lokasi yang wajib terjah tapi akhirnya kami main redah jek.

First sekali, kami dengan tidak sabar-sabar nak terjah Ben Thanh Market yang terletak 5 minit je dari hotel kami (Hotel Kingston).

Pasar Ben ThanhNampak bangunan di tengah-tengah tu? Itulah Ben Thanh Market…Taksub wayar eletrik di Ho Chi Minh, bersimpul-simpul…macamanalah agaknya technician dorang settlekan….Kat Malaysia mana ada kot….

Nak melintas jalan pun memang mencabar minda. Orang Vietnam ni jenis main langgar lampu merah jek. Pepandailah kita nak lintas jalan dalam keadaan yang kelam kelibut tu. Lagi satu…dorang ni suka main hon macam kat Indonesia plak. Kalau kat Malaysia, memang kena baling batulah korang.

Tips nak melintas jalan di Ho Chi Minh City, korang jangan takut-takut nak melintas. Jalan je terus. Tak payah nak toleh-toleh kat dorang tu…lintas dengan cecepat. Dorang automatik akan memperlahankan kenderaan dorang. Paling dasyat pun korang kena hon jek. InsyaAllah…selamat.

Bandar Ho Chi MinhAku tengah menghafal matawang USD & Dong. Money!Money! bakal melayang…..

Bandar Ho Chi Minh

Sebelum shopping, banding-bandingkan antara duit Malaysia, duit Vietnam dan duit USD. Aku cuma tukar duit USD je. Masa aku tukar, nilai USD1 = RM3.29. Selebihnya duit Aku tak tukar duit Dong sebab last day nak pergi tu..aku pi merata money changer sekitar Bukit Bintang…semua duit VND habis. Agaknya ramai orang nak pi Vietnam masa tu….

Tukaran matawang USD dan Dong

List pertukaran wang ini aku buat sendiri berpandukan matawang terkini (Mac 2014).Jenuh jugak nak membanding jenis matawang USD dan Dong ni. Tapi jangan risau….dorang terima matawang Ringgit Malaysia.

Percutian ke Ho Chi Minh‘Abang Long’ sorang tu diwajibkan follow kemana kami nak pergi sepanjang berada di Vietnam. Ngeh!Ngeh! Bos dah bagi tugas itu padanya setiap kali kami melancong. Sebab badan dia macam bonzer kan….kot-kotlah ada orang kacau kami…’Abang Long’ boleh tolong…hehehehe….

20140228_135953Pemandangan dalam Ben Thanh Market. Memang besar tempatnya. Ada macam-macam dijual. Kain Cotton, Sutera Vietnam, Baju Kot, Kain bersulam, kasut, cadar, souvinier dan macam-macam lagilah.Hari pertama, aku cuma survey-survey dulu….member-member yang lain ada gak yang dah start pulun shopping.

Peta Ben Thanh MarketMap untuk Ben Thanh Market.

20140228_141129Tapi aku tak boleh tahan bila lalu satu kedai ni ternampak prada lace warna Emerald Green. Tanpa berfikir panjang aku dah jumpa apa yang aku cari. Terus sambar ngan amoi Vietnam ni.

Aku dapat semeter prada lace ni USD15 (RM50). Aku tak taulah murah sangat ke…mahal ke..sebab setahu aku kat KL…harga prada lace mencecah ratusan ringgit….Mula-mula aku beli untuk diri sendiri je…bila balik hotel saje whatsapp tayang ngan adik beradik. Semua pakat nak jugak….melayang RM200 lagi…..

Pengalaman pertama berjual beli dengan orang Vietnam. Kelakar beb. Bahasa Inggeris akupun so-so jek. Sekali cakap english + melayu. Wakakakakakaka!! Tapi jangan risau…orang Vietnam ni boleh cakap Melayu dan Inggeris dalam keadaan yang tak berapa fasih sangat…Korang bedal je…kalau tak faham juga nanti dorang tunjuk kalkulator…hehehehehe…

20140228_141859Nasiblah orang lelaki kan…kalau follow orang perempuan shopping…tapi kedai amoi Vietnam ni ada sediakan buah-buahan. Sambil shopping boleh makan free lagi….lagipun dorang ni kena tunggu kami sebab bos dah pesan, jalan sama-sama….

Amoi ni ada banyak kedai. Sebelah kedai dia, kedai kain untuk buat blazer, kot, baju melayu, blaus, kemeja…dia punya gak. Murahlah berbanding di Malaysia. Siap 24 jam jek. Siap hantar dan fitting kat hotel lagi.  Kebetulan kami jumpa sorang brother dari Malaysia yang tengah tempah blazer. Dialah yang rekomenkan pada kami kedai tu. Aku tak tempah apa pun, kalau laki aku ikut boleh gak suruh dia tempah seluar kerja. Aku teman pak lelaki-lelaki ni plak tempah baju dorang.

Satu keistismewaan peniaga di Ho Chi Minh ni, dorang akan sediakan kerusi untuk pembeli duduk. Memang bagus strategi dorang, takdelah penat kami berdirikan. Kalau dapat kerusi tu lagi luaslah kuasa nak membelikan…hehehehe…

20140228_141904adegan tawar-menawar….untung besar amoi Vietnam….

20140228_142002Harus semuanya cantik belaka prada lace ni…yang paling kelakar..ada ke abang Suhairi kata aku beli prada lace ni nak buat lapik meja….Kah!Kah!….lawakkk derrr!!!

20140228_144316Aku ni kalau dah berkenan kat kain tu, terus kasi potong jek. Takdelah nak belek sana belek sini. Itu salah satu tips aku bershopping. Kita pergikan satu kumpulan. Masa sangat terhad. Kesian plak yang lain kena tunggu lama nanti. Sambil member-member yang lain memborong di kedai amoi tadi, aku ke kedai bersebelahan pulak. OMG! ternampak kain lace pulak 🙂 Terus tanya berapa harga? Aku tanya dalam USD sebab tu je wang yang aku ada..mula-mula amoi ni kata semeter USD10 (RM33)…mak aiiii….mahalnyer…kat Bandung dulu murah je….Disebabkan ada warna Emerald Green, aku tabahkan hati untuk dimaki. Selamber je aku mintak tawar USD5 (RM16).

No!No!” kata amoi tu. “It’s ok!”.aku nak blah nih…..maka terjadilah adegan tawar menawar yang havoc. Dah uturn balik pun dia still tak bagi harga yang aku nak tu. Ok beb! Gua chow! Kekekekekeke…taktik yang sangat berkesan. Amoi tu panggil balik…dan dapat harga yang aku nak. Kalau korang nak tau…memang dorang akan bagi harga yang kita mintak tapi…..sambil potong kain sambil membebel-bebel dalam bahasa doranglah. Ingat aku tak faham (memang tak faham pun) tapi aku taulah dia membebel sebab aku mintak turun harga. Kekekekekeke….ada aku kisah…janji aku dapat kain dengan harga yang aku nak. Lepas aku beli…Aisyah dan Saiy pun terjebak. Hah! kan aku dah kata…aku ni bawak rezeki kat ko lah amoi….barulah si amoi tu senyum-senyum. Masyukkkk!!!

20140228_144732

Giler beb! Dekat 3-4 kali kami singgah kedai amoi kain lace ni sepanjang 3 hari kat Ho Chi Minh. Member aku Saiy dan Aisyah beli kain lace paling banyak kot. Aku beli 3 pasang kain lace je. Simpan untuk masa hadapan 🙂

20140228_185454Singgah pulak kedai kain jubah. Berhadapan depan kedai tempah blazer tu je. Tak banyak kedai yang kami terjah. Apa yang nampak tu je kami redah. Tips shopping aku, kalau dah jumpa yang berkenan di hati sambar je. Tak perlu fikir panjang-panjang. Tempah jubah + kain cuma RM130 sepasang. Kalau kurung moden + kain cuma RM100. Murahkan? Tapi aku tak tempahpun sebab aku tak berapa gemar pakai jubah. Pakaipun bulan puasa je. Aku cuma beli kain chiffon yang bermanik-manik. Baju + lining cuma RM45.

20140228_185517Amoi nilah tokei kain chiffon labuci. Dorang ni kekadang nampak je muka ketat tapi ok je. Takdepun adegan tarik menarik. Aku yang tarik tangan dorang mintak diskaun adalaaaa…..hehehehe…Aku ni jenis havoc jugak kalau mintak diskau. Seboleh-bolehnya nak yang paling murah.

Cara nak cari Pasar Ben Thanhooooo….inilah mercu tanda petunjuk nak ke Ben Thanh Market. Patutlah tak jumpa sebab kami ikut pintu belakang. Pasar Ben Thanh ni ada 4 pintu utama. Pintu Utara, Pintu Timur, Pintu Selatan & Pintu Barat.

IMG_3514Sesi ngorat awek aka adik tokei kedai. Saje mengusik si Khairul yang masih bujang trang tang tang! Minah Vietnam ni pun dah macam syok ngan Khairul…hehehehe…Menurut minah Vietnam ni kalau nak kahwin dengan wanita Vietnam setakat 2-3 juta VND tak mainlah…mak dia pun tak setuju. Agak-agaknya berapalah kos nak meminang awek Vietnam kan?

IMG_3486Lebih kurang jam 4.30 petang, kami terpaksa pulang ke hotel untuk menyambut ketibaan bos 🙂 Bos kami ada kes di Mahkamah pagi tu…thats why dia naik flight petang. Sambil tunggu kami berehat dan solat dulu. Lepas bos sampai, kami pi balik Ben Thanh Market. Tengah-tengah jalan tu…kami disapa dengan sorang pakcik ni. Pandai cakap melayu. Rupanya pakcik ni melayu champa. Pakcik Haji Halim namanya. Dan paling menarik, rupa-rupanya Pakcik Halim nilah tokei kedai makan Halal Champa Muslim yang telah direkomenkan oleh KC Ella. Malangnya menurut Pakcik Halim, kedai makan tersebut telah ditutup akibat kos sewa yang terlalu mahal.

Pakcik Halim juga menawarkan pakej untuk ke Sungai Mekong dan Cu Chi Tunnel. Tu yang kami bincang kemain lama depan kedai kain dan baju kurung kepunyaan dia dan anaknya Kak Linda.

IMG_3497Bangunan-bangunan di Ho Chi Minh City semuanya berbentuk panjang dan kecil. Menurut Pakcik Halim lagi, sewa untuk satu lot kedai di Ho Chi Minh mencecah RM10,000 sebulan. Mahal kot? Patutlah beliau terpaksa menutup kedai makannya. Mungkin tak balik modal. Yelaaa…harapkan pelancong islam terutamanya orang Malaysia je makan kat kedai Halal dorang. Orang Vietnam mana masuk kedai-kedai Halal ni.

35 thoughts on “Percutian ke Ho Chi Minh (Part 2)”

1. lor…pakcik Halim tu dah tutup kedai??dulu masa pi ada makan kat kedai dia…ok not bad jugak masakan dia…x per la nak wat cane…kan…memang kos sgt mahal kat vietnam if nak bukak kedai…haaaaaa….dah agak dah mesti borong sakan kan….after that sure nak pergi lagi kan….hahahahhahaha
    suriaamanda recently posted..Gambo Lawak Hari IniMy Profile

1. Waalaikumusalam. Saya dah email nombor anak Pakcik Halim. Kad yg diberi dah hilang. Cuma simpan nombor anak dia je, Kak Linda +84937992970. Boleh whatsapp jugak.

2. hari tu dlm blog pertama….ada mention pasal repair luggage di KL. boleh tahu tak kat mana?
    beg luggage saya rosak, besi pemegang tu dah tercabut keluar.

3. bromo tour, bromo tour package, bromo tour from surabaya, bromo tour price, bromo tour murah, bromo tour review, bromo tour dari surabaya, bromo tour tripadvisor, bromo tour malang, bromo tour paket, bromo tour travel http://javatravelline.com/

PAKEJ PELANCONGAN BROMO

Surabaya – Bromo – Malang / Batu – Surabaya via Tanggulangin

HARI 1 :

Ketibaan di Lapangan Terbang Surabaya. Bertemu & di sambut oleh Pilot pelancong kami, teruskan ke Bomo (Kampung Cemorolawang / Tosari)

HARI 2 :

Pada pukul 3.30 pagi, memulakan perjalanan ke Gunung Bromo, untuk menyaksikan matahari terbit dari tepi kawah. Merentasi lautan pasir dan mendaki 245 tangga. Kembali ke hotel untuk sarapan pagi dan berkemas semula. Seterusnya ke Batu, dalam perjalanan, melawat Taman Safari Indonesia untuk melihat koleksi haiwan-haiwan dari benua lain.

HARI 3 :

Sarapan pagi di hotel , teruskan lawatan ke bandar yang meliputi perladangan epal , air terjun Cuban Rondo, Seramik Dinoyo. Kemudian bergerak semula ke Surabaya dengan di mulai Tanggulangin untuk melihat Industri Rumah Kulit dan ke Sidoarjo untuk mendapatkan Keropok Udang + Embroidery.

HARI 4 :

Sarapan pagi di hotel, bertolak ke airport untuk berlepas

Mrs EVI

+6281 233 917 870

info@javatravelline.com

mount bromo tour, mt bromo tour, bromo ijen tour, mount bromo tours, bromo tours, mt bromo tours, tour to bromo, bromo mount, mount bromo package, mount bromo facts, mount bromo trekking, mount bromo pictures, mount bromo eruption, mount bromo in indonesia, mount bromo photos, mount bromo news, mount bromo national park, mount bromo lonely planet, bromo hotel, mount bromo hotel, bromo cottage hotel, mt bromo hotel, grand bromo hotel rates, hotel lava view lodge bromo, cafe lava hotel bromo, bromo mountain, mountain bromo, bromo mountain indonesia, bromo mountain tourism, what is highest mountain, in at the mountain, bromo volcano, mt bromo volcano, volcano bromo, bromo volcano indonesia, mount bromo volcano, mount bromo travel, bromo travel, bromo travel guide, travel bromo, travel to bromo, bromo indonesia, travel, volcano at indonesia, live volcano in indonesia, the volcano in indonesia, volcano mount, mount volcano, volcano article, this is a volcano, lava view lodge bromo, bromo cottages, bromo tengger semeru national park, bromo trip, bromo eruption, bromos, bromo mt, mt bromo eruption, bromo national park, lava lodge bromo, sea of sand bromo, visit bromo, mt bromo facts, bromo drink, how to go to bromo, from surabaya to bromo, bromo seltzer, bromo selzer, bromo, highest mt

4. Bercuti ke Bandung…. 3D2N RM200 | Sesiapa yang yang ada perancangan untuk bercuti ke Bandung, boleh hubungi baladewatour +6282216910022 (prefer whatsAap).

Percutian ke Bandung 3D2N RM200

Bandung trip Itinerary tour 3 hari 2 malam: est tiba pagi pulang petang.

Day 1 – Welcome to Bandung kat Bandung airport (cadang tiba 8.00 am) terus shopping kat Pasar Baru Trade Center, lunch at local restaurant, shopping jeans kat Toko TIGA, terus bandung utara kawasan shopping area Riau, Dago dan setiabudi macam The Summit, Heritage, Stamp FO, Grande, Episode, Blossom dan factory outlet lain yang masih satu kawasan, dinner kat local restaurant, dan check in Hotel.

Day 2 – After breakfast at hotel (8.00 am) go to tangkuban parahu (sila tengok gambar post ni), terus De’Ranch, terus Rumah Mode dan factory outlet lainya, get lunch at Rumah Makan Mang Engking 9One of the best sundanese food), shopping kat Cihampelas, get dinner at local restaurant, back to hotel.

Day 3 – After breakfast (8.30 am) terus kartika sari untuk beli oleh-oleh kek khas Bandung, jika masih sempat boleh pegi Pasar Baru lagi, lunch at local restaurant dan terus airport Huseinsastra negara Bandung tok check in Flight. terima kasih.

yup hanya RM200 je.. jom pegi Bandung jika berminat sila contanct.. kami juga ada pakej lain 4D3N etc..

konsultasi percuma : WhatsApp +6282216910022
    sila kunjung web kami

5. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum  Tuan/ Puan  Abang/ Akak

Kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insha Alloh,  driver & tour guide kami yang profesional santun dan mesra akan selalu bawa anda ke semua tempat  favorit  kat  Bandung, Bogor dan  Jakarta dengan selamat.

Special offer 2015… Jom tempah transport murah kat Bandung  jer .

Rate per Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio  (6 seat)  Rate:  IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio  (8 seat)      Rate:  IDR 550.000   or  RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short  (11 seat)          Rate:  IDR 650.000   or  RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long  (17 & 19 seat)  Rate:  IDR 850.000   or  RM 245

# Toyota Hiace commuter (12 seat)          Rate:  IDR 850.000   or  RM 245

*Include : minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge  sebesar IDR 50.000  jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps.

Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email                         :     bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page         :    Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

6. Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang IRDI TOUR BANDUNG selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Irdi Tour Bandung hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Irdi, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Irdi Tour Bandung menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta. Untuk info info lengkap tentang Irdi mengenai promosi percutian di Bandung bisa lihat blog Irdi :
    JOM JOM ke Bandung bersama Irdi, dijamin Muraaaah dan puas ^_^
    Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Irdi… 😉
    Dijamin Irdi bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Contact Person :
    Mobile Phone : +6281322167717

WhatsApp : +6281214741600
    +6281220477335

Email : irditour.bandung@yahoo.com
    Facebook : – Irdi Tour Bandung & Irdi Wati

Jika ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi jika ada waktu yang luang bisa kita berjumpa lagi mohon maaf kalau ada kata kata Irdi yang tidak berkenan.
    Irdi Tour Bandung tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung.. ^_^
    Wassalam..Wr.Wb..

7. Hello travelers…
    Please Introduced,
    Our new holidays packages, for who loved new experiences of traveling, you can choose bandung, jakarta or bali for your destination..!!

Packages price
    start from RM196..!!

We provide many choices for your traveling, all in packages, 4d3n,3d2n,1d sightseeing, mix city tour bandung-jakarta,rent cars, honey moon package, Shopping package, Golf Package, or you can choose itinerary as you want and many more..

The one of favorite package based customers choice is:

-4 DAYS 3 NIGHT package-
    # 6 person RM315/person
    # 4 person RM375/person
    # 2 person RM499/person
    Details packages are:

TEBU HOTEL***
    ~New Hotel at downtown of Bandung city,
    ~Only 200 meters from The famous street in Bandung, ~Many Factory Outlet around this area.
    NEWEST CARS unit
    ~ Toyota Avanza
    ~ Suzuki. Apv
    ~ Toyota kijang new Inova
    ~ Van 10 seater and 15 seater
    ~ Micro bus 30 seats
    ~ Big bus 45 seats

For further information about the other packages can visit http://www.trans459bandung.com
    Whatsapp:
    +62 8112200180

” Best partner for your epic journey”